Internetproblemer
Har du problemer med din Internetforbindelse?
Vores kabelnet i Jelling er efter en komplet ombygning i 2018, idag “state-of-the-art” indenfor branchen og findes IKKE hurtigere eller bedre.
Det betyder imidlertid ikke at kabelnettet er ufejlbarligt.
Der er groft sagt tre former for fejl:
- Fejl i kabelnettetVed fejl i anlægget betyder det at din internetforbindelse enten er langsom, men i næsten alle tilfælde er signalet helt væk.
Hvis fejlen er i kabelnettet, så vil dine nærmeste naboer opleve 100% den samme fejl.
Oplever du at signalet helt mangler, så spørg dine naboer, inden du fejlmelder.
2. Fejl i din Router
Hvis der er fejl i din router, så vil du i næsten alle tilfælde opleve, at du ikke har noget Internet signal, hvorimod dine naboer ikke oplever problemer. Spørg derfor din nabo før du fejlmelder om han/hun har samme problem.
3. Problemer med Wi-Fi
Dette er en af de mest almindelige problemer. Det er de færreste der ved at man meget nemt kan placere sin router forkert, f.eks. bag en skærm eller tæt på en radiator, eller i den ene ende af huset. Dette kan forringe signalet med mere end 90%, og du vil opleve Wi-Fi som faktisk er ubrugeligt.
Hent appén “100% Wi-Fi” der både hurtigt og enkelt men også på dansk kan fortælle dig om du har placeret din router det mest optimale sted i din bolig.
Vent med at fejlmelde indtil du har prøvet med “100% Wi-Fi appén”Vi har lavet en checkliste som du bør gennemgå, hvis du har problemer. Gennem Jelling Radio & TV, kan du få lavet et installationscheck hjemme hos dig selv, hvor de kan måle dit Wi-Fi signal, og kan give dig gode råd til hvor du alternativt kan placere din router, eller evt. investere i udstyr der kan forlænge signalet. Prisen for dette er Kr. 499,00
Wi-Fi checkliste:
YouSee´s automatiske fejlsøgning (Kun YouSee kunder)
læs mere og tag testen
YouSee´s gode råd til bedre Wi-Fi:
Læs mere og se videoerne
Computerworlds gode råd: Læs dem her
Udstyr der kan forlænge Wi-Fi signalet: https://yousee.dk/bredbaand/wifi-booster.aspx
Appén “Wifi Signal Strength Meter” kan checke hvor stærkt dit signal er lige der hvor du står, en stor hjælp til at løse Wi-Fi problemer.
Find “100% Wi-Fi” i din “App store”, den er gratis.
Et par historier fra det virkelige liv:
Et medlem kontakter foreningen for at melde sig ud. Der bliver spurgt ind til hvorfor man ønsker at melde sig ud.
Medlemmet fortæller, at når døtrene er hjemme i weekenden, beklager de sig over dårlig dækning ude på deres værelser.
Vi spørger ind til hvor routeren er placeret og den står bagved computerskærmen, ved siden af radiatoren på kontoret i den anden ende af huset.
Vi foreslår om ikke de kunne prøve at sætte routeren op på en taburet oppe på bordet, næste gang døtrene kommer hjem, og det indvilger medlemmet i.
14 dage efter ringer medlemmet og siger “Tusind tak for hjælpen, det var lige det der skulle til, nu virker det”
Routeren/modemet var placeret ved en radiator og en stor computer skærm, og det tog faktisk al signalet. Ved at flytte routeren væk fra radiator og skærme, kunne signalet uden problemer dække medlemmets bolig.
Serviceteknikeren er på besøg ved et medlem der ønsker at streame TV fra en Chrome Cast. TV og Chromecast står op af den samme væg så det er ikke noget problem.
14 dage senere ringer medlemmet og beklager sig over at det virker ikke mere.
Medlemmet bliver besøgt og der er nu møbleret rund i stuen sådan at Tvét er flyttet over til den modsatte væg, sådan at skærmen er imellem Chromecast enheden og routeren.
TV-skærmen hindrer signalet fra at nå fra routeren/modemet til Chromecasten.
Teknikeren er tilkaldt da Wi-Fi ikke kan nå sønnens værelse 10 meter væk.
Routeren står op af en væg, og værelse ligger 10 meter væk på den anden side af muren.
Teknikeren bruger “Wifi Signal Strength Meter” app’en og finder ud af, at hvis routeren flyttes 30cm væk fra væggen, så er der perfekt signal hos sønnen på værelset = familieroen er genoprettet.
Routeren/modemet skal i dette tilfælde sende 5-6 meter langs/igennem en mur og det stopper signalet fra routeren.
Fakta om Wi-Fi
Brug 5Ghz netværk fremfor 2.4Ghz.
5Ghz netværket er fremtidens netværk, og det har en større båndbredde, så du kan opnå hurtigere hastigheder.
Hvis du vælger fra kanal 100 og opefter, så sender modemet faktisk med 5% ekstra styrke = længere rækkevidde.
Wi-Fi er lige så hurtigt som kabel Internet?
Det er helt forkert. Der er mange faktorer der gør at dit Wi-Fi signal begrænses. Har du en gammel enhed på dit Wi-Fi, nedsætts hastigheden til alle dine enheder så den kan nå og betjene den ældre enhed du har.
Eksperterne siger:
På et 2Ghz Wi-Fi netværk, er det normen at du kan opnå mellem 40-50Mbit under gode forhold
På et 5Ghz Wi-fi netværk, er det normen at du kan opnå mellem 200-300Mbit under gode forhold.
Vi vil gerne hjælpe dig
Oplever du problemer med dit Internet gennem YouSee, vil vi gerne hjælpe dig videre, det kræver en lille indsats fra din side.
Det er sådan at det abonnement du har med YouSee er en aftale mellem dig og YouSee, og vi har i vores kontrakt givet Yousee lov til at sende deres Internet signal gennem vores kabelnet. Jellingnet har derfor ikke noget at gøre med dit abonnement med YouSee.
Derfor er det altid YouSee du skal fejlemelde til, når du har problemer med dit Internet.
Yousee har en aftale med Jelling Radio & TV, der kender vores kabelnet gennem 40 år, og har den nødvendige uddannelse og ekspertise for at påtage sig denne opgave. Når YouSee fejlmelder et problem der kræver en tekniker, beder de Jelling Radio & TV om at kigge på sagen.
Før vi kan hjælpe dig skal du gøre flg.:
Du skal fejlmelde dit problem til YouSee på tlf.: 70704040.
YouSee´s medarbejdere er uddannet til at forsøge at afhjælpe via telefonen (80% af alle problemer løses via telefonen)
(Ja du skal ringe igen, hvis du tidligere har fejlmeldt til dem)
Kan de ikke løse dit problem via telefonen, skal du bede om at få tilsendt en tekniker.
Efter fejlmeldingen går der 2-3 dage, så får du besøg af Jelling Radio & TV, der vil kigge din installation igennem,
Din interne kabelinstallation, vil blive fejlsøgt, og kan Jelling Radio & TV, ordne dit problem evt. ved udskiftningen af modem, så gør de det.
Er problemet med din installation, eller placeringen af dit modem, vil du få en pris på at få ordnet din installation, eller et par gode råd til hvor du kan placere dit modem, eller tilkøbe Wi-Fi forstærkerudstyr, så det dækker dit hjem bedst.
YouSee medarbejderen vægrer sig i at sende den tekniker:
Hvis IKKE den pågældende medarbejder vil sende en tekniker, så skal du bede om medarbejderens navn og /eller medarbejdernummer, og fortælle vedkommende at du vil klage over den behandling vedkommende har givet dig.
Jamen jeg har tidligere fejlmeldt til YouSee, og jeg har stadigt et problem.
Du skal fejlmelde igen i henhold til vores vejledning herover. fejlmelding til Tlf.: 7070 4040.
Annonce: